O tym czego brakuje

Niestety tak to już jest, że w pełni coś doceniamy dopiero wtedy, gdy to stracimy. Jak zresztą zauważył Jan Kochanowski:

„Szlachetne zdrowie,
Nikt się nie dowie,
Jako smakujesz,
Aż się zepsujesz.”

Niewielki ubytek w strukturze szkliwa na początku jest niezauważalny, ale niewyczuwalna dziurka powoli rośnie, aż staje się olbrzymim problemem. Rzutującym nie tylko na estetykę uśmiechu, ale przede wszystkim na funkcjonowanie całego organizmu.

Łatwo przeoczyć narastający kłopot. W pełni rozumiem roztargnienie Pacjentów i to, że zawsze znajdzie się coś ważniejszego niż własne zdrowie. Nawał obowiązków, troska o dzieci, w ogóle mnóstwo pilniejszych spraw niż wizyta u dentysty.

Zdejmujemy maski!

Nie od razu i nie wszędzie, bo od połowy maja i na razie tylko na dworze, ale to i tak będzie wielka ulga i powód do radości. Nasza klinika stomatologiczna oczywiście nadal będzie pracować w ostrym reżimie sanitarnym. Przede wszystkim umawiamy wizyty tak, aby Pacjenci nie spotykali się w poczekalni. Jak to dobrze, że mamy dwie osobne recepcje z oddzielnymi wejściami wprost z ulicy. Dzięki temu ryzyko zakażenie jest znacznie mniejsze.

Wszystko robimy dla dobra Pacjentów, dlatego pomimo pandemii chętnie do nas przychodzą. Czują się bezpieczni. To dobrze, że nie przerywają rozpoczętych terapii. Próchnica nic nie robi sobie z ograniczeń i atakuje zęby tak jak zawsze, a może nawet częściej.

Długie noszenie maseczki podnosi ryzyko wystąpienia chorób jamy ustnej. Wysuszenie śluzówki nie jest dobre ani dla dziąseł, ani dla szkliwa. Dzięki dobrze funkcjonującym śliniankom bakterie w jamie ustnej mają trudniejsze życie. Ślina dobrze wpływa także na szkliwo zębów. Dzięki niej zachodzi proces remineralizacji, czyli naturalnego uzupełnienia mikroubytków w szkliwie. Aby ślina mogło dotrzeć wszędzie, gdzie jest potrzebna, należy szczotkować zęby. I nie dopuszczać do powstania osadu, który jest rajem dla drobnoustrojów. Mnożą się w nim na potęgę, a ich wydzieliny niszczą szkliwo.

Krucjata na lata

Próchnica nie jest medialna. Chociaż psuje zdrowie zdecydowanej większości Polaków, wliczając nawet tych, których nie dotyczy, czyli nowonarodzone dzieci i już bezzębnych starców. Jest powszechna – 9 na 10 nastolatków ma dziurawe zęby!

Próchnica zębów jest chorobą zaraźliwą. Tylko dzięki właściwej higienie jamy ustnej – częste szczotkowanie zębów i używanie nici dentystycznej – możemy eliminować bakterie ją wywołujące. Zaniechanie używania szczoteczki i niewłaściwa dieta sprawiają, że bakterie namnażają się w płytce nazębnej. Wydzielane przez nie substancje uszkadzają i trwale niszczą szkliwo zębów. Gdyby na tym kończyły swą działalność, nie byłoby jeszcze tak źle. Ale bakterie próchnicotwórcze przenikają przez zęby krwioobiegu i atakują inne narządy. Prowadzi to do licznych powikłań próchnicy – groźnych i powszechnie występujących chorób. W tym takich, które bezpośrednio zagrażają życiu.

Czy cukierki mogą pomóc zwalczyć próchnicę?

Tłusty czwartek! Obyczaj zobowiązuje, więc nie ma co się czepiać i dręczyć opowieściami, jak cukier bardzo niekorzystnie wpływa na organizm człowieka. Cieszmy się i jedzmy. Zresztą paradoksalnie przy takiej okazji, częściej myślimy o diecie, prawda?! 🙂

Udzielmy sobie zatem dyspensy i spróbujmy się zastanowić, w jaki sposób wykorzystać cukier w walce z próchnicą. Niedawno rzuciłam pomysł, żeby podatek cukrowy przeznaczyć na zwalczanie próchnicy. Podatek został wprowadzony, ale pieniądze poszły na pilniejsze potrzeby służby zdrowia. Na przykład zniesienie limitów wizyt w psychiatrii dziecięcej. Rozważa się przeznaczenie tych dodatkowych środków na zwalczenie cukrzycy.

Nie rezygnuj z terapii!

Okazuje się, że wielu Pacjentów nie wiedziało, że Artodonto działa pomimo pandemii. Działamy. Działamy, zachowując wszystkie zalecane środki ostrożności. Dbamy o bezpieczeństwo Pacjentów. Oferujemy leczenie problemów jamy ustnej w pełnym zakresie. Stomatologia estetyczna, leczenie próchnicy, stomatologia cyfrowa (szczególnie polecana w pandemii), implanty, ortodoncja. Wszystko to na najwyższym poziomie. Utrudnienia związane z koronawirusem przysparzają nam dodatkowych obowiązków, ale poza tym Klinika Artodonto funkcjonuje normalnie.

Szczepimy się! Albo będziemy tysiąc lat za Chińczykami

Nasza klinika dentystyczna jako jedna z pierwszych bierze udział w szczepieniu. Zgłosiliśmy się najszybciej jak to było możliwe. A wczoraj otrzymaliśmy wiadomość, że już przyszła nasza kolej. Dziś rano udaliśmy się do punktu szczepień i czekamy na pierwszą dawkę. Proces formalnego zgłoszenia przebiegł sprawnie, ale teraz niestety będziemy musieli wykazać się cierpliwością.

Mróz i nadwrażliwość zębów

Nadwrażliwość zębów objawia się nagłym ostrym bólem przy zetknięciu zęba z zimnym lub gorącym posiłkiem. Czasami ból sprawia nawet oddychanie, szczególnie na świeżym, mroźnym powietrzu. Jest to znak, że mamy naprawdę poważny problem z nadwrażliwością i koniecznie trzeba o tym poinformować dentystę przy najbliższej wizycie.

Każdy może sobie zrobić prosty test intensywnie wciągając powietrze przez zaciśnięte zęby. Jeśli pojawi się dyskomfort, nawet niewielki, to może być sygnał poważnego problemu. Na mrozie każdy oddech może być związany z cierpieniem.

Zdrowe postanowienia noworoczne

Podobno do najtrwalszych rzeczy we wszechświecie należą postanowienia noworoczne. Co roku każdy ma niezmiennie takie same 🙂 Żarty żartami, ale podstawą sukcesu jest planowanie. Najlepiej zacząć od niewielkiej zmiany. Wielka lista zamierzeń, choć jej sporządzenie może sprawić przyjemność, już po kilku dniach stanie się jedynie udręką i przyczyną obniżonego samopoczucia – miało być tak pięknie, a znów nic nie wyszło z próby podbicia wszechświata. Jak mówi chińskie przysłowie, każda podróż zaczyna się od pierwszego kroku.

Szczepionka na koronawirusa i życzenia na Nowy Rok!

Zgłosiliśmy się jako klinika stomatologiczna, aby jak najszybciej poddać się szczepieniu. Tak ze względu na dobro naszych Pacjentów jak i naszych bliskich. Zdecydowane obniżenia ryzyka zachorowania na covid-19 jest niezbędne, abyśmy mogli pokonać pandemię i powrócić do normalnego życia. Wszystkim powinna na tym zależeć.
Dlatego podaję numer telefonu, pod którym można uzyskać informacje na temat szczepionki – 989. Dla dzwoniących z zagranicy – 22 62 62 989.

Maseczka a samonaprawianie się zębów

Gdy prawidłowo używa się maseczki, nie ma powodu do obaw. Na pewno obniża ryzyko zakażenia koronawirusem i innymi drobnoustrojami, które przenoszą się w powietrzu.

Jednak chciałabym zwrócić uwagę na jeden problem. Otóż przy noszeniu maseczki trzeba pamiętać o częstszym piciu wody. Choć to może wydać się dziwne, ale maseczka wysusza wnętrze jamy ustnej, szczególnie gdy oddychamy suchym zimowym powietrzem.