Leczenie nadwrażliwości zębów

Jeśli cierpisz na nadwrażliwość zębów, to nie jesteś sam. Coraz częściej spotykamy się tym z problemem. Pacjenci uskarżają się na ból oraz dyskomfort pojawiający się podczas jedzenia, picia, szczotkowania zębów. Przedstawiamy więc jakie działania można podjąć samodzielnie w celu zmniejszenia dolegliwości bólowych związanych z nadwrażliwością zębów:

– regularne szczotkowanie zębów dwa razy dziennie szczoteczką z miękkim włosiem

– łagodna pasta do zębów, która pozwoli oczyścić zęby ale również złagodzi ból zębów

– unikanie pokarmów i napojów o niskim pH

– picie dużej ilości wody niegazowanej

Jeżeli zmiana nawyków żywieniowych i higienizacyjnych nie przyniesie pożądanych efektów, należy zgłosić się do lekarza dentysty. Leczenie będzie wtedy skuteczne, jeśli znajdziemy przyczynę tego schorzenia. Owszem, do dyspozycji mamy preparaty z fluorem, pasty do nadwrażliwych zębów, ale dopiero likwidacja czynnika, który jest sprawcą pojawiającej się nadwrażliwości zębów przyniesie oczekiwany skutek.

Przyczyn nadwrażliwości zębów jest wiele – począwszy od zaburzeń zgryzu, nieprawidłowo prowadzonych zabiegów higienizacyjnych, a skończywszy na nawykach żywieniowych. Zgrzytanie, zaciskanie zębów, próchnica, braki w uzębieniu, wady zgryzu, zbyt duża ilość w diecie produktów o niskim pH, wszystko to sprawia, że dorośli pacjenci coraz częściej zgłaszają się z problemem nadwrażliwych zębów do lekarza dentysty.

Jakie leczenie możemy zaproponować?

Jak już wcześniej zostało wspomniane, najważniejszą kwestia jest znalezienie przyczyny powodującej nadwrażliwość zębów. Odpowiednio przeprowadzone leczenie pozbawi tej jakże przykrej dolegliwości. W zależności od diagnozy, czy to będzie próchnica zębów, wady zgryzu, bruksizm, może ono niestety trwać stosunkowo długo.

W leczeniu objawowym jednym z najczęściej stosowanych preparatów były te z zawartością fluoru i fosforanów wapnia. Najbardziej skuteczne są leki, które po aplikacji na powierzchnie odsłonięte zębów wytwarzają hydroksyapatyt, który trwale zamyka kanaliki zębinowe. Jest także skuteczny w leczeniu odsłoniętej zębiny spowodowanej abrazją, erozją, recesjami dziąseł, schorzeniami periodontologicznymi. Ponadto może być użyty w profilaktyce przy zabiegach wybielania, tak przed, jak i po tych zabiegach.

Skuteczne leczenie nadwrażliwości zębów pozwala na powrót cieszyć się bez nagłego ataku bólu takimi smakołykami jak zimne napoje, lody, czy gorąca kawa lub herbata: