Wakacje bez zgrzytania zębami

3 lipca 2019

3 lipca 2019

Coraz częściej spotykam się z przypadkami bruksizmu. Nie tylko wśród pacjentów. A może nawet częściej przy okazji zwykłych kontaktów z ludźmi w sklepie, urzędzie, kinie. Ciekawe czy tylko ja mam takie nieszczęście, czy rzeczywiście wybuchła epidemia bruksizmu, która jest już odnotowana w ogólnopolskiej statystyce chorób związanych z zębami.

Bruksizm to chorobliwe zgrzytanie. Często nieuświadomione, odbywające się w nocy, gdy organizm odreagowuje stres, zaciskając szczęki i trąc aż iskry lecą. Z tymi iskrami to przesadzam, rzecz jasna, ale w konwencji blogowego wpisu niech będzie, że od tarcia lecą nawet błyskawice. Dobrze, gdy to zgrzytanie przeszkadza partnerowi. Tak, to jest bardzo dobrze, bo wtedy zgrzytający szybko jest powiadomiony o swoim nocnym i niecnym procederze i może przeciwdziałać, udając się po diagnozę oraz skuteczne środki zaradcze, które zaordynuje dobry dentysta. Warszawa jest miastem, gdzie jest wielu lekarzy specjalistów, więc tylko dla porządku dodam, że nasza klinika stomatologiczna zajmuje się również leczeniem bruksizmu.

Jak już wspomniałam, bardzo często przyczyną (choć nie jedyną) jest stres emocjonalny. Warszawa jest miastem, gdzie tempo życia jest największe, więc okazji do stresu mamy mnóstwo, na pewno jest ich tu znacznie więcej niż stomatologów. Pewnie dlatego tak często spotykamy ludzi, którzy w codzienny relacjach i bez szczególnego powodu mają zaciśnięte zęby, nawet gdy mówią. To niepokojące. I bardzo niezdrowe. Prowadzi między innymi do przeciążenia stawu skroniowo-żuchwowego, migren wynikających z napięcia mięśni głowy, o starciu zębów nie wspominając. No i szczękościsk zdecydowanie utrudnia komunikację.

Jaki jest najważniejszy sposób na stres? Oprócz aktywności fizycznej, która pozwala wyrzucić z siebie skumulowaną złość w sposób akceptowalny społecznie i bez strat w domowy zastawach stołowych. Tym sposobem jest oczywiście uśmiech i poczucie humoru. Czyli spotkania z przyjaciółmi, rozmowy, żarty – chyba przede wszystkim z samego siebie. I taką profilaktykę antybruksizmową najłatwiej zastosować na wakacjach.

Tutaj uwaga merytoryczna. Może się zdarzyć, że nocna nadaktywność – tarcie zębów – może przydarzyć się w środku udanego urlopu. Dzieje się tak, ponieważ organizm odreagowuje napięcie emocjonalne często dopiero po kilku dniach. Takie odwleczenie w czasie jest potwierdzone przez badania kliniczne. Może się więc zdarzyć, że zgrzytanie zębami bezpośrednio spowodowane stresem np. trudnego lotu samolotem, odbędzie się w kilka dni po szczęśliwym przecież lądowaniu. Takie przesunięcie w czasie utrudnia uświadomienie sobie przyczyn dziwnego zgrzytania zębami.

Jeżeli Twoi bliscy skarżą się, że zgrzytasz, to zarezerwuj wizytę. Szkoda ich i Twoich nerwów. Objawy bruksizmu mogą być bardzo różnorodne – na przykład ataki migreny. Jeśli często i bez przyczyny boli Cię głowa, może to wynikać z nadaktywności mięśni. Oczywiście ból mięśni z boku głowy i ich przemęczenie, jest objawem silnie wskazującym na bruksizm. O startych zębach nawet nie wspomnę, bo to jest już nie tylko objaw, ale poważny problem.

Cóż jeszcze można dodać. Może coś optymistycznego. Z mojego doświadczenia wynika, że osoby o pięknym uśmiechu rzadko cierpią na bruksizm. Może dlatego że chętniej i częściej się uśmiechają, co prowadzi do rozluźnienia i odstresowania organizmu. Chęć do uśmiechania się zwiększa na przykład wybielanie zębów. W żaden sposób nie ma związku z bruksizmem. Ale jednak! Chyba wiele zależy od nas samych i naszego nastawienia do świata i innych.

Spokojnych, aktywnych i odstresowujących wakacji!