Ból po leczeniu kanałowym. Jak sobie z nim radzić?

28 września 2021

28 września 2021

Bezbolesne leczenie jest możliwe dzięki nowoczesnej stomatologii. Jednak zdarzają się sytuacje, w których nawet najbardziej zaawansowana technologia nie ustrzeże przed dyskomfortem. Najczęściej narażają się na ból pacjenci, którzy przegapili moment, w którym należało odwiedzić dentystę. Oczywiście znieczulenie miejscowe bardzo skutecznie eliminuje ból podczas zabiegu nawet wtedy, gdy lekarz endodonta musi rozwiercić i oczyścić kanały.

Ból po leczeniu kanałowym

Po takim zabiegu mogą pojawić się dolegliwości bólowe, gdy minie już efekt znieczulenia miejscowego. Najczęściej wiążą się ze zwykłym gojeniem. Ingerencja w żywą tkankę zęba, nawet wykonana zgodnie ze sztuką stomatologiczną, nie jest dla organizmu sytuacją normalną. Na taki dyskomfort pozabiegowy wystarczą w zupełności popularne środki przeciwbólowe dostępne bez recepty. Należy stosować je zgodnie z zaleceniami podanymi w ulotce.

Recepta na bezpieczeństwo

Jeśli obawiasz się, że będziesz potrzebować silniejszego środka, bez skrępowania poproś lekarza stomatologa o wypisanie recepty. Dobry dentysta po krótkim wywiadzie, którego celem jest wyeliminowanie zagrożeń, wypisze coś najodpowiedniejszego dla Ciebie i zaleci właściwe dawkowanie. To o wiele bezpieczniejszy sposób dobierania właściwego środka przeciwbólowego, niż poleganie na telewizyjnych reklamach.

Nie wyłączaj alarmu!

Wystrzegaj się łykania środków przeciwbólowych na zapas. Ból pełni ważną rolę w naszym życiu. Choć to nic przyjemnego, działa jak system alarmowy – sygnalizuje zagrożenie i zmiany chorobowe. Jeśli czujesz, że ból jest za duży, koniecznie skontaktuj się z lekarzem. Może się zdarzyć, niestety, że konieczna będzie ponowna wizyta w gabinecie. Na pewno musisz porozmawiać z lekarzem, jeśli ból się nasila i trwa przez kilka dni.

Drobne dolegliwości

Po zabiegu może Ci dokuczać ból w okolicy stawów skroniowo żuchwowych wynikający z długiego otwarcia ust. Czasami nie da się tego uniknąć, ale za to na pewno przejdzie samo. Następne niezbyt komfortowe doświadczenie związane jest ze znieczuleniem miejscowym. Łatwo można je wyeliminować. Podczas znieczulenia drobne mięśnie wokół warg , języka, błony śluzowej policzka są jakby sparaliżowane. Zwykle nie zdajemy sobie sprawy, jak dużo pracę wykonują przy mówieniu lub jedzeniu. Do czasu ustąpienia efektu znieczulenia należy unikać jedzenie i energiczniejszego mówienia, ponieważ niechcący możemy przygryźć sobie język lub wewnętrzną stronę policzka.

Co najmniej dwie godziny

Najlepiej nie jeść przez co najmniej dwie godziny od zabiegu. Stomatolog może zalecić dłuższy czas. Unikać należy także gryzienia stroną, na której przeprowadzany był zabieg. Lekki ból sygnalizuje, aby temu miejscu dać przez jakiś czas spokój, aby szybciej się zagoiło. Należy także zachować ostrożność przy szczotkowaniu zębów. Przy niektórych zabiegach stomatologicznych, takich jak wybielanie, należy trzymać się odpowiedniej diety. Po kliknięciu w link znajdziesz więcej informacji o tym, czym jest biała dieta.