Próchnica rządzi. Ale nie wszędzie

Statystyczny polski sześciolatek ma ponad 5 zębów zaatakowanych próchnicą, a tylko jeden ząb  wyleczony. Stawia to nas w jednym szeregu z Białorusią, Litwą, Łotwą, Ukrainą. Sytuacja wygląda lepiej nawet w takich krajach jak Uganda i RPA.

Próchnica rządzi

Doprawdy nie wiem, jak długo jeszcze będziemy jako kraj badali, monitorowali i odnotowywali oczywisty dla wszystkich fakt występowania PANDEMII próchnicy, po to tylko, żeby w kolejnym roku zrobić kolejny raport, że jest dokładnie tak tragicznie, jak było przez dziesięciolecia.

domowy sposób na ból zęba

Dzisiaj będzie ciekawostka muzyczno-filmowo-przeciwbólowa. Działanie uśmierzające ból, uspokojające oraz antyseptyczne mają olejek z goździków i olejek różany. Były więc używane jako środek przeciwbólowy aplikowany także dzieciom.  Ślad tego zastosowania został utrwalony w znanej XIX-wiecznej kołysance Johannesa Brahmsa.

Wakacje bez zgrzytania zębami

Coraz częściej spotykam się z przypadkami bruksizmu. Nie tylko wśród pacjentów. A może nawet częściej przy okazji zwykłych kontaktów z ludźmi w sklepie, urzędzie, kinie. Ciekawe czy tylko ja mam takie nieszczęście, czy rzeczywiście wybuchła epidemia bruksizmu, która jest już odnotowana w ogólnopolskiej statystyce chorób związanych z zębami.

Woda zdrowia doda… także zębom!

Odpowiednie nawodnienie organizmu jest konieczne dla zachowania zdrowia. Nikogo nie trzeba do tego przekonywać, ale warto o tym przypominać, szczególnie w upały, jakie ostatnio nawiedziły nasz kraj. Ciało może się zagapić i nie zażądać koniecznej porcji H2O.